Wypalenie zawodowe

W którymś z internetowych serwisów mignęła mi informacja, że dzisiaj mamy Dzień Walki z Wypaleniem Zawodowym, więc czas na kilka osobistych słów.

Do doradcy zawodowego wybrałam się właściwie tylko po to, żeby popracować nad moim CV: co powinno się w nim znaleźć, jak ma wyglądać i takie tam – technikalia. Wyszłam z nieruszonym CV i nakazem zrobienia testu na wypalenie zawodowe. I, oczywiście, pomyślałam sobie o mojej doradczyni, trochę z politowaniem, że za bardzo się nie zna. Bo przecież lektorka tak fajna jak ja, tworząca dobre relacje z uczniami, mająca milion pomysłów na minutę*… nie może być wypalona zawodowo, co najwyżej trochę zmęczona, a i to zapewne jest spowodowane byciem taką fajną.

Kiedy zobaczyłam wyniki testu, rozżalenie na brak kompetencji doradczyni przeszło mi jak ręką odjął. W czasie następnych spotkań doszłyśmy do wielu wniosków, a najważniejszy był taki: Tak, wypalenie zawodowe dotyczy mnie w bardzo dużym stopniu, ale nie chcę się rozstawać z uczeniem, a przynajmniej nie z edukacją językową. Mogłabym oczywiście bez większych problemów zmienić branżę, bo jestem na tyle bystra, że odnalazłabym się w wielu innych – ale naprawdę nie chciałam. Sytuacja była jednak zbyt poważna, żebym mogła uznać ten stan za chwilowy dołek i spokojnie czekać na górkę.

Wraz z moją doradczynią opracowałyśmy Sprytny Plan wyciagnięcia mnie z opresji. Jednym z rezultatów mojego wypalenia zawodowego była Konferencja JOJO.ton – ten rezultat był dla mnie najbardziej spektakularny. Dużo jednak było działań na mniejszą skalę, również bardzo ważnych – między innymi decyzja o rozstaniu z niektórymi uczniami, czy zmiana godzin pracy,

Moja porcja refleksji z okazji DniaWalki z Wypaleniem Zawodowym, którymi chciałabym się z Wami podzielić:

  • Warto poczytać o wypaleniu zawodowym – nawet jeśli myślicie, że Was nie dotyczy.
  • Doświadczanie wypalenia zawodowego nie oznacza, że natychmiast musicie zmieniać pracę i robić kurs księgowości, szycia na maszynie czy prawo każdy kategorii C!
  • Zmęczenie to podstępny stan – każdy z nas może być po prostu czasami wyprany z energii i to normalny, fizjologiczny stan. Bardzo często zmęczenie może być jedną z oznak wypalenia zawodowego.
  • Wypalenie zawodowe może być spowodowane kontaktem z konkretnymi osobami, które spotykacie w pracy.

Dbajcie o siebie!

* O posiadaniu miliona pomysłów na minutę będę w miała bardzo dużo do powiedzenia w październiku!

Dodaj komentarz