Strajk

Według mojego ucznia lektorów polskiego, kontrolerów biletów oraz producentów filmowych łączy to, że ich strajk nie byłby zbyt uciążliwy dla społeczeństwa. Zmienił co prawda zdanie, kiedy wspomniałam o strajku włoskim – okazało się, że strajk kontrolerów mógłby jednak być dokuczliwy.

To była ciekawa lekcja, którą kilkukrotnie powtórzyłam na różnych poziomach zaawanswania.

  1. Zaczynamy od rozgrzewki. Może by to
    •  pytanie związane z pracą: zawodem ucznia; wymarzonym zawodzie z dzieciństwa;
    • ranking: który zawód jest najlepszy/ najgorszy/ najniebezpieczniejszy/ najnudniejszy
  2. Pojawia się lista zawodów. Możecie użyć listy zawodów z używanego przez siebie podręcznika, możecie wyegzekwować od uczniów, możecie też pobrać moją (bardziej zaawansowane słownictwo).
    • Jeśli chcecie dodatkowo poćwiczyć mówienie i odświeżyć słownictwo, uczniowie mogą w jednym zdaniu opisać, na czym polega dany zawód
    • Uczniowie segregują zawody według trzech kryteriów: zawód ważny – nie bardzo ważny – nieważny dla społeczeństwa.
  3. Wybierzcie jedną z grup, według własnego uznania. Uczniowie po kolei uzasadniają wybór:
    • dlaczego dany zawód jest (nie)ważny dla społeczeństwa?
    • może jednak jest grupa, dla której istnienie danego zawodu jest (nie)istotne?
    • jak funkcjonowałby świat bez przedstawicieli tego zawodu?
  4. Pojawia się pytanie zagadnienie strajków – upewnijcie się, że uczniowie wiedzą, o co chodzi! Ku mojemu zaskoczeniu, nie wszyscy wiedzieli. Jeśli sami chcecie się dokształcić, polecam po prostu  artykuł w Wikipedii. Warto tu poświęcić chwilę na wymianę doświadczeń uczniów – może kiedyś strajk utrudnił im życie? A może zdarzyło im się strajkować?
  5. Wracamy do listy zawodów z punktu 3 i tutaj zaczynają się schody, bo trzeba zrobić ranking: strajk których grup byłby najmniej/ najbardziej uciążliwy? To zawsze był udany moment lekcji, zawsze było dużo śmiechu, ale też wszyscy zdaliśmy sobie sprawę, że pracy niektórych ludzi po prostu nie zauważamy!
  6. Można też wspomnieć o strajku włoskim, to kolejny wdzięczny temat do dyskusji. Ja tego nie zrobiłam, ale możecie zapytać uczniów, jak wyglądałby strajk włoski lektora języka polskiego – na pewno dużo dowiecie się o tym, jak uczniowie postrzegają Waszą rolę. 

Miłego!

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s