Żarłoczna Małolata. Dodatek.

Postanowiłam nieco stuningować moją pieszczoszkę – Żarłoczną Małolatę z Łodzi:) Niedawno okazało się, że wystarczy coś dodać i robi się materiał na całą lekcję!

Krótkie sprawozdanie ze zdarzenia, w które zamieszana była Żarłoczna Małolata, było w założeniu punktem wyjścia do stworzenia opisu wydarzenia, a także do pracy nad poprawnością ortograficzną i interpunkcyjną tekstu pisanego. Bardziej zaawansowanym uczniom nie zajmuje to jednak wiele czasu, tak więc postanowiłam dorzucić do trochę pracy nad słownictwem i krótkimi sprawozdaniami.

  1. Zapytaj uczniów, dlaczego poruszanie się po ulicy może być niebezpieczne. Żeby zebrać jak najwięcej słownictwa, wskaż różne perspektywy: pieszego, kierowcy, rowerzysty, motorniczego. Kolejnym punktem jest dyskusja o tym, jak można uniknąć wypadków.
  2. Powiedz uczniom, że obejrzą kilka dość drastycznych filmów z wypadków drogowych, których uczestnicy mieli ogromne szczęście i przeżyli. Moim zdaniem należy to wyraźnie podkreślić, bo niektóre nagrania są naprawdę przerażające. A tak językowo – warto zapytać, czy uczniowie znają różnicę między „być szczęśliwym” a „mieć szczęście” (zazwyczaj nie znają;) ).
  3. Do wyboru jest mnóstwo filmów – wystarczy wpisać w UT ‚lucky people accidents’ (przykładowy film). Wszystkie są kompilacjami kilkunastosekundowych nagrań. Według mnie minuta, maksimum dwie, w zupełności wystarczą, żeby podnieść uczniowski poziom zainteresowania światem. Po obejrzeniu trzeba zrobić krótkie podsumowanie – na przykład pytając co łączy te filmy.
  4. Wróc do kilku wybranych filmów (u mnie zazwyczaj 4 albo 5). Dokładnie opiszcie z uczniami, co się na nich dzieje: kto, gdzie, kiedy, dlaczego, z kim, czemu doszło do takiego wydarzenia, jak można było go uniknąć, „co by było gdyby”. Uff! Dla niektórych grup to dobry moment na powtórzenie trybu warunkowego.
  5. Teraz wystarczy tylko powiedzieć, że oprócz rowerów, samochodów i pociągów na pieszych czyhają też inne zagrożenia – na przykład inni piesi:) I to wspaniały wstęp do historii o Żarłocznej Małolacie.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s