Święta 2017. Reklama 1: Wehikuł czasu

Rzecz bardzo prosta w obsłudze, a jakże nośna! Być może trochę na wyrost proponuję ją na poziom B1, ja bym pewnie zaryzykowała z grupą na niższym poziomie. Wasz wybór, bo to Wy najlepiej znacie swoich uczniów.

  1. Zaczynamy jednym zdaniem: W pewnym mieście żyła rodzina. Niestety, jej członkowie nie byli zbyt szczęśliwi…
  2. Teraz uczniowie piszą krotką charakterystykę poszczególnych członków rodziny – każdy ma do opisania jedną osobę. Opisujemy ich sytuację życiową, fantazja nie zna granic. Mogą być biologami robiącymi karierę w przemyśle modowym, mogą być projektantami namiotów czy nauczycielami.  Ważne jest też, żeby gdzieś pojawiły się ich problemy w relacjach z pozostałymi członkami rodziny. Wybieramy spośród
    1. młodego mężczyzny – koniecznie!
    2. jego starszej o 7 lat siostry
    3. jego ojca
    4. jego matki
    5. jego babci
  3.  Każdy czyta głośno opis swojej postaci. Trzeba się uważnie wsłuchiwać i jeśli będą jakieś sprzeczności, musicie je od razu wyjaśnić. Na koniec warto krótko podsumować sytuację rodziny i uzgodnić szczegóły –  na przykład z opisu wynika, że siostra jest kilka lat starsza.
  4.  Wracamy do opowieści z punktu 1: W pewnym mieście żyła rodzina. Niestety, jej członkowie nie byli zbyt szczęśliwi. Wiele lat wcześniej w okolicach Świąt doszło do nieprzyjemnego wydarzenia, które zaważyło na jej dalszych losach…
  5.  Uczniowie oglądają film (poniżej)
  6. Ważnym momentem tej lekcji jest sprytne zasugerowanie, że wydarzenie, które było z pozoru miłe i powodowane dobrymi intencjami, miało przykre skutki w przyszłości. Kiedy uczniowie będą oglądać film, warto sobie ułożyć w głowie jakieś zaczepne zdania („Syn ma teraz za złe rodzicom, że go oszukali i uważa, że jest to przyczyną niepowodzeń w jego życiu zawodowym”).
  7.  Dyskusja powinna sama się potoczyć:)
  8. Podsumowaniem może być napisanie listu do Świętego Mikoja z prośbą o najpiękniejszy prezent – przywrócenie dobrych relacji w rodzinie:)

Uwaga uwaga! Nie zapominajcie, że Wy też możecie wcielić się w jedną z postaci. Ja lubię wymyślać swoje role na bieżąco na lekcji, ale gdyby komuś zabrakło weny… „Mam na imię … . Mam … lat. Prowadzimy z mężem prywatne przedszkole. Mamy dwóch synów, obaj chodzą do szkoły. Niestety,  jeden z nich schodzi ostatnio na złą drogę: wagaruje, pali papierosy, wiem, że czasem pije piwo. Bardzo chciałabym, żeby mój brat, który nic nie robi, pomagał mi w opiece nad chłopcami. Bardzo go lubią i szanują. Liczę też na pomoc rodziców”.

Przy tego typu zadaniach zazwyczaj nie zaglądam do notatek uczniów i informuję ich o tym, zanim zaczną pisać. Oczywiście, jeśli ktoś sobie życzy, zawsze sprawdzam pracę.

Miłego!

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s