Smartfon, goryl i ulica. Jak mówić o bezpieczeństwie pieszych

Kilka dni temu było głośno o planowanym wprowadzeniu zakazu używania telefonów komórkowych w czasie przekraczania ulicy. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji dość szybko zdementowało tę plotkę. We wszelkich mediach pojawiła się oczywiście lawina komentarzy – problem faktycznie jest wielowarstwowy i każdej ze stron mogłabym przyznać rację.

Podsumowując – dobry temat na lekcję (tym razem raczej dla uczniów biegle posługujących się angielskim). UWAGA UWAGA! Dodane 29.06.2017: doskonale sprawdza się również z tymi, którzy nie mówią po angielsku:)

Na pierwszy ogień idzie film z kanału National Geographic.

Oglądanie go podzieliłam na kilka etapów, każdy poprzedzony pytaniami.

  1. Zadaj uczniom pytanie, co łączy osoby pojawiające się w filmie w czasie wstępu 00.00 – 00:11. Warto zauważyć, że znaczna większość tych osób nie rozmawia przez telefon, ale patrzy w wyświetlacz/ ekran (warto podrzucić zwrot „wgapiać się w”. Plus biernik, oczywiście;)
  2. Zapisz pytania, na które uczniowie odpowiedzą po obejrzeniu fragmentu 00:12 – 01:16:
    1. Kto to jest Joe?
    2. Jak ludzie reagują na Joego? (przepraszam, to nie ja decydowałam o wyborze imienia!)
    3. Kto nie reaguje na Joego i dlaczego?
  3. Trochę teorii we fragmencie 01:17 – 01:45 . Poproś uczniów o wysłuchanie i odpowiedź na pytanie: „dlaczego pisanie sms-ów jest JESZCZE gorsze niż rozmawianie?”.
  4. Fragment 11.47 – 2.09 pokazuje symulację (przyjęto, że 100% populacji ma smartfona i idąc gapi się w wyświetlacz).
    1. Czego możemy się dowiedzieć z tej prezentacji?
    2. Na ile taka sytuacja jest prawdopodobna?
  5. Ostatni fragment filmu 2:10-2:48  prezentuje koncepcję rozwiązania problemu. Zanim twoi uczniowie obejrzą tę część, możesz zapytać ich, jakie oni mają pomysły. Najlepiej je zapisać (oczywiście, idealnie byłoby, gdyby ktoś wpadł na pomysł wprowadzenia zakazu używania telefonów przez pieszych!). Bardziej zaawansowane grupy można poprosić o dokładny opis rozwiązania pokazanego w filmie.

Po zamknięciu tej części opowiedz uczniom o pomyśle zakazu używania smartfonów przez pieszych. Takie pytanie da okazję do dyskusji… i również refleksji nad tym, czy przypadkiem nie używamy telefonów naprawdę bezmyślnie.

Bardziej zaawansowanej grupie można zaproponować artykuł na ten temat (jest ich mnóstwo). Niestety, nie udało mi się znaleźć żadnego, który bezboleśnie mógłby przeczytać uczeń na poziomie A1 lub A2. Lektorom zaawansowanych grup polecam natomiast ten podcast z radia RDC i wysłuchanie opinii Łukasza Warzechy.

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s